Domovská stránka>Kontakty>CATTLE MARKET s.r.o.>Dovozy mléčných výrobků rostou
 

Dovozy mléčných výrobků rostou

Čeští zemědělci dlouhodobě upozorňují, že na pultech našich obchodů stále roste podíl potravin z dovozu, přestože si je dokážeme ve srovnatelné kvalitě vyrobit doma.

 V současnosti se spustila zejména diskuse o závislosti na dovozech mléčných výrobků, upzornil tajemník Zemědělského svazu ČR Martin Pýcha. Letos 13. ledna zveřejnilo ministerstvo zemědělství ČR tiskovou zprávu z jednání se zástupci Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR ČR), konkrétně pak s prezidentem SOCR ČR Zdeňkem Juračkou a představiteli maloobchodních řetězců Ahold, Billa, Globus, Makro, Spar, Tesco a spotřebních družstev. Během tohoto jednání tito obchodníci ministrovi garantovali, že dlouhodobě je více než 90 % mlékárenských výrobků v jejich obchodech od českých dodavatelů. Dále také obchodníci deklarovali, že výše průměrné marže u mléčných výrobků nevykazují významné výkyvy, které by měly negativní vliv na ekonomiku domácích producentů, informoval Pýcha.
Z propočtů Zemědělského svazu ČR podle jeho tajemníka na základě údajů ČSÚ a údajů Ministerstva zemědělství ČR vyplývá, že v roce 2007 činila spotřeba mléka a mléčných výrobků na osobu asi 244 kg s tím, že dovozy se na domácí spotřebě podílejí již ze 35 %. Po vstupu ČR do Evropské unie se výrazně zvýšily především dovozy zpracovaných mléčných výrobků – v roce 2008 oproti roku 2003 o přibližně 250 %. Kladné saldo zahraničního obchodu mléčných výrobků (máslo, sušená mléka, sýry, tvarohy a další) v roce 2003 ve výši 2,5 mld. Kč se v roce 2008 snížilo na 100 mil. Kč. Dovozy mléčných výrobků (máslo, sýry, jogurty) činily v roce 2008 již 27 % tuzemské spotřeby.
Vzhledem k významnému podílu výše jmenovaných obchodních řetězců na českém trhu je tedy velmi nepravděpodobné, že by podíl dovezených produktů v jejich obchodech činil pouze deklarovaných deset procent.
Výrazně také klesá podíl zemědělské prvovýroby na konečné spotřebitelské ceně u všech patnácti sledovaných potravinářských výrobků včetně mléčných výrobků. Obdobně se v průběhu roku 2008 snižovaly i ceny potravinářských výrobců, například u mléka polotučného trvanlivého o 26,1 %, u másla o 25,5 % a u sýru Eidam o 26 %. Spotřebitelské ceny ale nekopírují poklesy cen mléčné suroviny ani potravinářských výrobců a marže obchodníků tedy neustále rostou. Například u másla činila v roce 203 marže obchodníků 13,6 % a roce 2008 to bylo již 34,3 %, u polotučného trvanlivého mléka činila marže v roce 2003 5,9 % a v roce 2008 již 35,1 %. S ohledem na uvedené skutečnosti je nutné konstatovat, že růst marží obchodníků má výrazně negativní vliv na ekonomiku domácích producentů a především pak zemědělců, kteří jsou v současnosti nuceni prodávat mléko hluboko pod svými výrobními náklady.
Zdroj: www.agroweb.cz

Publikováno: 6. 2. 2009
Počet přečtení: 26867×
 
 
Reklama
TEKRO
face
AKCENTA CZ - zahraniční měny a platby
Ambiente restaurace - Čestr